Inspiratiereis High Tech High

In april 2015 heeft een delegatie van het VOvA een inspiratiereis gemaakt naar San Diego in de Verenigde Staten. Ze bezochten daar High Tech High (HTH), een vooruitstrevende middelbare school voor leerlingen van 12 tot 16 jaar.

De school is opgericht in 2000 door toonaangevende bedrijven en ervaren docenten. HTH wil een school zijn waar leerlingen enthousiast zijn over leren en waar ze vaardigheden voor het leven als burger en werknemer of ondernemer meekrijgen. HTH is een van de meest succesvolle middelbare scholen in de Verenigde Staten, 98% van hun leerlingen stroomt uit naar een College.

High Tech High staat bekend als boegbeeld van Project Based Learning (PBL). leerlingen werken bij PBL samen in projecten, de resultaten hebben betekenis voor henzelf, hun omgeving en de samenleving. Hierbij staat ook het ontwikkelen van 21ste eeuwse vaardigheden centraal: samenwerken, communicatie, creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend vermogen, ICT-geletterdheid en ondernemen.

Op HTH zagen we hoe de onderwijsmethodiek op de school is ontwikkeld en hoe deze op dit moment wordt gebruikt. De HTH-leerlingen ontwikkelen zich in een inspirerende en positieve omgeving. Overal in het gebouw hangen of staan projecten waaraan de leerlingen hebben gewerkt.

HTH-leerlingen werken aan zelfgekozen, uitdagende leerprojecten die voortkomen uit een probleem dat persoonlijke of sociale betekenis heeft. Ze worden gestimuleerd en uitgedaagd om kennis te creƫren. In de leerstof draait het om de samenhang en verbinding tussen leergebieden. De leerlingen vergaren kennis en vaardigheden. Deze passen ze toe in de praktijk vanuit het perspectief van meerdere disciplines. Daarbij leren ze van en werken ze samen met getalenteerde en gemotiveerde professionals uit het echte leven.

De leraar helpt leerlingen om antwoorden uit te diepen en stellen vragen die uitdagend zijn . Ze treden op als gids in plaats van expert. Dit zorgt ervoor dat leerlingen het meeste denkwerk zelf doen. Ze structureren zelf hun werk, leren omgaan met onzekerheid en leren dat mislukken kan, maar niet erg hoeft te zijn.

Plaats een reactie

Vox-klassen is een nieuw onderwijsinitiatief in Amsterdam waar je samen met leerlingen van vmbo t/m vwo aan uitdagende leerprojecten werkt. Er zijn geen vakken, geen muren en zo min mogelijk boeken. Stap voor stap begeleiden we je naar een examen op het voor jou hoogst haalbare niveau. Vorig jaar stond Vox-klassen bekend onder de werktitel Leergemeenschap020.