De ervaring van een moeder

En toen brak bij ons ook de periode aan dat we op zoek gingen naar de allerbeste middelbare school voor Julius. Nadat we meerdere open dagen van verschillende scholen hadden bezocht, wisten we dat er genoeg goede scholen in Amsterdam waren, dus dat zou uiteindelijk wel loslopen. Er waren een aantal scholen die gevoelsmatig precies hetzelfde waren als mijn school vroeger (het rook zelfs zo!). De posters aan de muren, grote computers, verouderde lokalen en dito docenten. En er waren nieuwe scholen, met nieuwere visies, waar veel gesport wordt of veel aan kunst wordt gedaan. Maar wat nu onze eerste keuze zou worden, dat wisten we niet. Ook niet de tweede en derde.

Ik wist inmiddels van vrienden en ouders van vriendjes dat kinderen zelf goed aanvoelen welke school het beste bij ze zou passen. Julius vond best veel scholen leuk, maar zag bij iedere school voor- en nadelen. Hij had ook niet direct een ideale top 3 in zijn hoofd, laat staan een top 10 aan scholen. Totdat ik een berichtje kreeg van een vriendin die voor haar tweede 2e “aanstaande middelbare school zoon” ook nog op zoek was. Ze vertelde dat er een nieuwe school in de maak was, maar dat deze nog niet in de Amsterdamse Keuzegids stond. ‘Compleet nieuw concept met bijzonder goede ervaringen in San Diego, project based learning, open leerruimtes, geen lokalen, geen huiswerk (wordt op school gedaan), geen toetsen (wordt ‘onderwater gedaan’), diversiteit (alle niveaus bij elkaar), starten iedere dag om 9.00 uur (logisch, dat puberbrein start ook niet eerder), geen lesuitval (docenten nemen elkaars lessen over), geen vaste vakken, geen boeken (laptop nodig), iedere dag beginnen met beweging, etc.’

Dit klonk wel erg leuk en interessant. Dit was pas echt vernieuwend. Ondertussen lazen we op verschillende websites de ervaringen in het buitenland en werden we steeds enthousiaster. Ondertussen bleek de informatiedag al geweest te zijn en planden we een aparte afspraak in. Tijdens het gesprek wisten we het zeker: dit was de school waar we naar zochten! Want natuurlijk wil je op deze nieuwe manier onderwijs krijgen. Na een uitgebreide intake waarin Julius door drie docenten op een hele prettige manier uitgedaagd werd om te kijken of de school ook bij hem zou passen, schreven we hem definitief in.

Inmiddels springt Julius alweer een half jaar iedere dag blij op de fiets om 45 minuten naar Vox-klassen te fietsen. Hij komt iedere dag vol enthousiaste verhalen thuis. Waar zijn vriendjes met zware schooltassen slepen en weinig tijd hebben om nog te kunnen spelen i.v.m. huiswerk en toetsen, sport hij veel en heeft hij tijd om voor zichzelf dingen te doen. Hoe fijn is dat! Bas, zijn docentcoach mailde onlangs nadat Julius een dag ziek was geweest: ’Wat fijn dat Julius er weer is, hij is hartstikke vrolijk en was ook lekker op tijd vandaag’. Dat hadden we nog nooit eerder gelezen van een leraar.

Wat ik ermee wil aantonen: dit enthousiasme voor alle kinderen, voor deze school, ervaar je van het hele team. In iedere mail, iedere ontmoeting. Het is zo positief, energievol. Iedereen werkt echt hard om er een succes van te maken. Voor de kinderen zelf en voor de school. En je ervaart ook dat dat lukt. Ik gun ieder kind deze school.

Groet,

Eline Prins, moeder van Julius

Plaats een reactie

Vox-klassen is een nieuw onderwijsinitiatief in Amsterdam waar je samen met leerlingen van vmbo t/m vwo aan uitdagende leerprojecten werkt. Er zijn geen vakken, geen muren en zo min mogelijk boeken. Stap voor stap begeleiden we je naar een examen op het voor jou hoogst haalbare niveau.