Waar staan wij voor?

Vox-klassen is (nog) geen school, maar wel meer dan een klas. Vox is een school in ontwikkeling. Bij ons leer je anders dan op een traditionele school, want je werkt samen met andere leerlingen aan projecten, maar volgt tegelijkertijd jouw eigen tijdpad. Waar jouw leerpad naar toegaat? We gaan het samen ontdekken!

Vox-klassen daagt je uit

Elke leerling heeft eigen talenten en eigen mogelijkheden. Vox-klassen is er helemaal op gericht om je te helpen jouw mogelijkheden te ontdekken en je verder te ontwikkelen. Dat doe je door aan uitdagende projecten te werken, samen met andere leerlingen, die allemaal verschillende achtergronden en niveaus hebben. Samenwerken aan projecten die uit de echte wereld komen. Die niet bij één vak horen, maar bij de hele samenleving. Zo doe je kennis en ervaring op waar je nu en in de toekomst echt iets aan hebt. Je ontdekt wat jouw inbreng kan zijn, en hoe je jezelf verder kunt ontwikkelen. Stap voor stap werk je naar het voor jou hoogst haalbare eindexamen. En daar begeleiden we jou goed bij.

Op zoek naar het onbekende

Als je echt verder wilt komen, dan moet je buiten de gebaande paden gaan. En dat is precies wat we doen bij Vox-klassen. Leren begint bij ons altijd met het stellen van vragen. En daarna ga je, samen met anderen, op onderzoek uit. Je zoekt de antwoorden op je vragen in theorie en in de praktijk. Tijdens je zoektocht krijg je feedback op je werk en je aanpak. Je coach en de docenten coachen je om het beste uit jezelf te halen.

Het hoogst haalbare eindexamen

Wij begeleiden elke leerling naar het voor hem of haar hoogst haalbare eindexamen binnen de kaders van de Nederlandse wetgeving. Dat doen we door niet te denken in vakken en cijfers, maar door te kijken naar de mogelijkheden van elke individuele leerling. Wij geloven dat je die mogelijkheden het beste kunt ontdekken door samen met anderen aan projecten te werken.

Uitdaging en begeleiding

Vox biedt begeleiding en uitdaging op maat. Welk onderwijsniveau je ook hebt, bij ons zit je goed. We differentiëren ontzettend veel. Binnen veel projecten heb je als havo-/vwo-leerlingen een andere rol, waarin je met verdiepingsopdrachten aan de slag gaat. Als vmbo-leerling ligt de nadruk binnen projecten vaak op het maken van een product. Ook zorgen we dat alle leerlingen passende theorie krijgen op hun niveau. Bijvoorbeeld door het oefenen met verschillende leesteksten. De vakken Nederlands, Engels, rekenen en wiskunde noem je de kernvakken. Voor deze kernvakken volgt elke leerling zijn eigen route, met bijpassend lesmateriaal, op een zo hoog mogelijk niveau. Je kunt dus bijvoorbeeld Engels op havoniveau doen en wiskunde op vwo-niveau. De kernvakken zitten, net als de vakken die horen bij de thema’s ‘Mens & maatschappij’, ‘Mens & natuur’ en ‘Kunst & cultuur’, verwerkt in onze projecten. Denk maar eens aan een project over ‘Het weer’. In zo’n project worden verschillende vakken gebundeld: aardrijkskunde, natuurkunde en biologie. Voor wiskunde krijg je, naast de wiskundeprojecten, ook vaklessen.

Elke leerling wordt gecoacht om het hoogst haalbare niveau te halen. Elke ochtend start je dan ook 15-30 minuten in je coachgroep. De docentcoach begeleidt in deze groep maximaal 15 leerlingen. In de coachgroep bespreek je je welzijn, mogelijkheden, valkuilen, planning, toetsresultaten en huiswerk. En elke middag sluit je de dag weer af in de coachgroep. Zo houden we samen jouw ontwikkeling goed in de gaten.